Pastorale vragen

Soms kun je worstelen met vragen rondom geloof, zingeving, wat de Bijbel zegt en waar je in het leven van alledag tegenaan loopt.

Als maatschappelijk werker zet ik mijn kennis en kunde voornamelijk in binnen mijn netwerk. Veel van de mensen met wie ik contact heb zijn christen. En soms lopen zij in hun christen-zijn aan tegen moeilijke en ingewikkelde vragen, waarbij ze zich afvragen hoe ze dat wat de Bijbel zegt kunnen toepassen in hun leven en bij de problemen waar zij tegenaan lopen. In mijn eigen leven ken ik die vragen uiteraard ook. Vanuit mijn ervaring als maatschappelijk en pastoraal werker probeer ik een antwoord te geven op de vragen die om mij heen leven. Deze vragen zijn vaak moeilijk en raken aan de kern van ons bestaan. Ik heb niet op alles een antwoord en binnen christelijk Nederland zijn ook over vragen op pastoraal vlak heel veel verschillende meningen. Maar ik beloof je dat ik mijn best zal doen om jullie vragen zo goed mogelijk vanuit mijn vak- en Bijbelkennis te beantwoorden. 

Heb jij een vraag? Laat het me dan vooral weten en stuur me een mailtje.

Blogs over pastorale vragen

Polarisatie

Polarisatie, onoverbrugbare meningsverschillen, vervelende discussies en verdeeldheid...helaas zijn ook christenen er niet immuun voor. In een wereld waarin meningen over elkaar heen buitelen, algoritmen bepalen wat we te zien krijgen op onze sociale media, er voortdurend nare nieuwsberichten zijn en voor iedere mening een onderbouwing is te vinden op het internet, is het soms lastig om elkaar nog te vinden.

Lees meer »

Werkt bidden?

Of het nu een schietgebedje in nood is of een gebed in de overtuiging dat er een God is die naar je luistert, een groot gedeelte van de mensheid heeft weleens gebeden. 

Lees meer »

Vasten

Ik vind het altijd tof wanneer iemand mij vraagt of ik eens een blog zou willen schrijven over een bepaald onderwerp. Zo komen heel wat van mijn blogs tot stand. En een tijdje geleden kreeg ik de vraag of ik eens wilde schrijven over vasten. Omdat het in de gemeente waar de vragensteller vandaan komt niet gedaan wordt en omdat de vragensteller zelf er nare ervaringen mee heeft. 

Lees meer »

Help! Ik maak me zorgen

'Hey Moniek, de Bijbel zegt dat ik niet bezorgd mag zijn (Mattheüs 6:25-34). En ik las ergens dat bezorgdheid een teken is van gebrek aan geloof in God. Ik zou dat heel moeilijk vinden. Ik worstel met moeilijke dingen in mijn leven en maak mij daar zorgen over. Ik vind juist zoveel houvast in de tekst dat het geloof ter grootte van een mosterdzaadje genoeg is (Lukas 17:6). Het lukt me vaak niet om meer op te brengen dan dat. Hoe moet ik dit zien?'

Lees meer »

Wanneer je kind niet meer gelooft

Wie christen is ziet zijn of haar kinderen als een geschenk van God en voedt ze op in het verlangen en gebed dat de kinderen zelf ook op een dag een bewuste keus voor Jezus zullen maken. Maar helaas is dat niet altijd hoe het gaat. Soms kiest een kind er als het eenmaal volwassen is voor om een andere weg te gaan en een leven te leiden waarin God geen of slechts een minimale plek krijgt. En dat kan jou als ouder veel verdriet doen en vragen oproepen over hoe je nu het beste met je kind om kunt gaan, over de toekomst van je kind en over waar jij terecht kunt met jouw verdriet. Ik hoop je daar met deze blog een heel klein beetje mee op weg te helpen.

Lees meer »

Christen en depressief

'Maar ik zou toch helemaal niet depressief moeten kunnen zijn? Ik ben christen! Jezus zou toch mijn vreugde en kracht moeten zijn? Ik zou toch genoeg moeten hebben aan Hem? Is er misschien sprake van zonde in mijn leven of geestelijke strijd? En waarom ervaar ik God niet langer, terwijl ik Hem juist nu zo wanhopig hard nodig heb?'

Lees meer »

Help! Ik twijfel aan mijn geloof

De laatste tijd tref ik regelmatig mensen die twijfelen aan hun geloof. Ze stellen zichzelf vragen als: waarom geloof ik? Wat betekent het geloof van mijn ouders voor mij? Wat geloof ik zelf? En hoe moet ik al die dingen zien in het licht van alle ellende in de wereld/andere religies/de wetenschap?

Lees meer »

Hoe breng ik tijd door met God?

Tijd vrijmaken voor God is voor veel mensen (inclusief mezelf!) een ingewikkeld thema. We hebben een volle agenda, een hoofd vol afleidende gedachten wanneer we proberen te bidden, de Bijbel kan best een taai boek zijn, uitslapen op zondagochtend is zo fijn en wat zou het handig zijn als we gewoon letterlijk de stem van God zouden horen wanneer we met Hem proberen te praten.

Lees meer »

Omgaan met de eindtijd

Sinds corona uitbrak zijn ze weer overal te horen: eindtijdscenario's. 'Corona duidt om die-en-die reden op de eindtijd!', 'De opname kan ieder moment plaatsvinden!', 'Dat Rusland Oekraïne is binnengevallen past precies in het plaatje van de apocalyps!', 'Kijk naar de situatie in Israël. Het kan niet anders dan dat Jezus op het punt staat om terug te komen.' Voor de één zijn dit interessante onderwerpen om je mee bezig te houden, maar een ander boezemt het angst in. Met name voor die laatste categorie schrijf ik deze blog. Waarom houden mensen (ook niet-christenen!) zich bezig met de eindtijd? Waarom is de eindtijd wel of niet belangrijk? Wat moet/kan ik ermee? En hoe voorkom ik dat ik bang word van al die verhalen over een naderend einde van de wereld?

Lees meer »

Misschien vind je dit ook interessant: